Punktum finale.

Da er vi igjen kommet ut av telling på dagene (kan skje den beste i ferietid). Derfor er i går i dag, eller omvendt! For vi kom hjem i natt en gang. Men, før det hadde vi jo noen opplevelser.

Før vi dro fra Ona måtte vi jo opp i fyret!

Og der var det bratte stiger for komme opp og veldig høyt, best å holde seg godt fast🤭

Fyrvokteren i sitt (veldig) lille kontor oppe i tårnet.

Utsikten fra fyret var god. Jeg tror vi skimtet Island eller var det Grønland?

Ona fra oven.

Husøy sett ovenifra.

Denne familien liker å leve farlig, inne i en av fenderne for ferga.

Men, dette er jo egentlig en sykkelblog, så da må jo noe av innholdet handle om det, sykling. Dagens (gårdagens) plan var å sykle øyrekka, Finnøya, Herøya, Fjørtofta, Flemsøya, Haramsøya og Lepsøya, og så skulle vi bruke bilen gjennom tunellene. God plan det….

Fort ferdig med Finnøya, klar for Harøya!

På Harøya stod 2 skautroll og lurte på veifarende (fanter).

I tidsrommet 1658 – 1660 gikk faktisk riksgrensen mellom Norge og Sverige over Harøya. Det var visst noe de fant på i Roskilde når de forsøkte å løse noen konflikter mellom Sverige og Danmark!

Hilde ropte: «Vær forsiktig, pus!»

Rundturen ble ikke så lang, det var godt vær, men motvind!! Tilbake på Finnøya var det plutselig tid for en veldig sen lunch.

På restauranten traff vi Maia og pappaen, naboer med Heimdalingene. Maia er i samme klassetrinn som Marius og Andreas. De var på sykkeltur nedover til Bergen. Imponerende!

Da den nydelige fiskesuppa var fortært, hadde klokka plutselig kommet langt på ettermiddagen. Vi bare så på hverandre og begge forstod hva den andre tenkte, og vi var begge enige. Skulle vi komme oss hjem i dag, var det bare å sette bilen i gir og kjøre.

Så det ble snipp, snapp, snute og sykkelturen er ute.

Episode 9.

Denne dagen vil aldri bli kjent som maratondagen. Forskjellige grunner til det. Dagen startet med en bråvåkning og en ide om å rekke den forrige ferga om 55 minutter, da med å kle på, spise litt frokost, rydde oss ut og kjøre 44 km. Vi rakk det, og kom oss over til Gossa i Aukra kommune. Været var nydelig, det beste så langt på turen. Men så er det jo søndag, så det skulle bare mangle. Vi skulle videre med ferge fra Småge over til Ona. Egentlig var planen at vi ikke skulle på sykkelen på Gossa…..

…..men siden vi rakk forrige ferge hadde vi tid til å ta en «on the road again» (vi nynner ofte på den når vi sykler)

Det ble ikke rare turen, men den er med i sammendraget.

Vi syklet opp til Rindarøya med minnesmerket for lasteskipet Rotkas forlis. Den fraktet skifer fra Alta til England.

Au, au, vi like no heilst å kjør framover vi😥

Etter en fin tur med ferga, på flatt hav, ankom vi Ona, dagens mål. Siden vi hadde syklene med måtte vi jo bare…

…og det ble historiens desidert korteste sommersykkelferietur, men artig læll🤗

Fiskerkonen med sitt barn, speider etter sin fiskermann, kommer han hjem tro?

Måkene bor i blokk her ute i havgapet.

Drama i fjæresteinene. En stor måke dreper og spiser opp en mindre utgave av bestanden.👹

Ona fyr, med fyrvokteren i forgrunnen.

Hilde påstod at jeg liknet på en villsau på hodet, forstå det den som kan/vil.🐑

Dagen ble avrundet met et bedre måltid, breiflabb med mye godt tilbehør.🍺🥂

Og da er det vel bare å motivere for innspurten i morgen, øyrekka.

Mye frisk havluft i tillegg til aktiviteter og opplevelser gjør at det ikke blir direkte senkveld.

GOD NATT OG SOV GODT.

Lørdag, den åttende dagen.

Siden vi tok Østsideveien til Veiholmen i går var det jo bare rett og rimelig at vi valgte Vestsideveien i dag på returen.

Takk for denne gang Veiholmen, med godt losji, god mat, god service og hyggelige folk.

Det er enorme multemyrer på Smøla. En av de innfødte vi snakket med sa at «det snakke vi’kje om her på Smøla, men e veit ker dei e ja 🤣»

Det er i alle fall nok motvind her til å produsere mye strøm, og så er det hverken rein eller hubro som blir forstyrret. Ingen demonstranter ble heller observert!

På villsaugården måtte vi innom for litt påfyll av lunch. Uteservering i godværet🌞

Blåskjell og pasta, smakte fortreffelig.😋

På Villsaugården jobbet Havva Cukurkaya med EBRU maling, en eldgammel tyrkisk malerkunst. Hun var veldig interessert i å vise oss hvordan hun jobbet. Og tenk, vi fikk prøve selv, og ja, vi ble kunstnere på 1 2 3!👍

Havva viser fram vårt produkt.

Hilde får kyndig veiledning.

Jeg får prøve meg som kunstner.

Så var det Hilde sin tur.

Med nennsom hånd justerer Hilde detaljene i det som skal bli vårt åndsverk.

Og her er det….

Det er så ferskt at det foreløpig ikke har fått noen tittel.

Med det var turen «Smøla rundt» ferdig. Det er veldig lett å sykle her, veldig flatt. Veien i dag varierte fra 5 m til 30 m over vannflaten, så de «store» stigningene hadde vi opp broene.

Så var det vel bare å ønske god natt, sov godt😴

2023 kapittel 7.

Vi segla fra Håholmen i nydelig sommervær med sol og skyfri himmel, sammen med 40-50 amerikanere i formiddag, tok Skoda’en til Sandvika fergekai, hvor den ble permittert og hensatt.

Vi ble en del deppa etter hvert da vi såvidt skimtet Smøla i tåke og regnskyer. Men vi la ivei om ikke med friskt, men med mot (i brystet). Vi trøstet hverandre med at vi har da vært ute en vèrdag før, regnklær har vi også, og dette har vi prøvd før.

Dagens rute. Som dere ser er det ikke antydning til tåke og regn på kartet, og slik ble det nesten. 99,5% av turen var helt perfekt. Ca. halvveis kom det noen dråper, og vi valgte å ikle oss regnklær. Vi hadde så vidt fått dem på, så ga regnet seg. Skulle ikke mere til👏👏🤗

Vi starta fra Edøya og forsatte innover flate Smøla. Et av de høyeste punktene på øya er broene.

Hilde klar for tindebestigning på Verjeskiftbrua

Dagens mål i sikte👍

Vårt kvarter på Veiholmen.

Perfekt sykkeltemperatur.🤗

Havfruene kan være litt «lure» her ute!😥

Veggpynt.

I stedene for nummerskilt har mange hus fått navn….

Latræva er min favoritt 🤣

Ved ankomst smakte det veeeeldig godt med en velkomstpils. Blir jo tørst av å sykle så langt!🍺

I prefer a lager for dinner👍 not a monkey wine👎

Hvalbiffen smakte veldig godt, spesielt sammen med den utsøkte vinen, sa Hilde.

Nå kjenner vi at det etter hvert blir godt å finne senga og legge hodet på puta. I morgon, i morgon er atter ein dag!🚴‍♀️🚴

TAKK FOR EN FIN DAG!🤗

Torsdag 20. juli.

Dette bildet sier vel det meste om dagen i dag.

I går, etter en lang dag i Skoda’n i surt vestlandsvær ble det en tidlig kveld og en god lang natt på hotel Scandic i Kristiansund😴

Go natt’a Oddbjørn, du hi vørri døkti sjåfør i dag👏

Skoda’n bragte oss trygt til Vebenstad. Der tok tohjulingene over. Som bildet viser, er vi ved godt lag og klar for innsats🌞

Turen i dag gikk på Averøy, nærmere bestemt til øyene Henda, Langøya, Tjønnøya, Ramsøy, Honningøya, Hasseløya, Sandøya, Lysøya og Lillesandøya. Til sammen 53 km.

Uten lunch og drikke duger syklisten ikke!

Her klargjøres stadion for 1. div kamp mellom….

….. og Fiskeørnkameratene🤣

Er det her de kommer fra, alle Haslingene, tro🤔

Hestskjæret fyr, langt uti der et sted!

Men, hva bringer disse skyene mon tro….

Etter at sykkelturen var unnagjort kjørte Skoda’en oss noen km til Geitøya hvor denne farkosten tok oss over til Håholmen, Ragnar Thorsets høvdingesete. Der var det selvfølgelig 3 retters middag med klippfisk til hovedrett og ei god seng på Postholmloftet.

Restene av Saga Siglar

Takk for i dag, god natt og sov godt 😴

I natt kommer jeg til å drømme om den gangen jeg var wannabe skipper ombord i Saga Siglar😇

Og seint på kveil’n seilt kongeskipet Norge forbi ute i havet.

Dag 4!

Litt usikker på dagene etter hvert. Jeg tror at dagen i går egentlig ikke hører hjemme i en sykkelblog for syklene stod hele dagen innelåst i et koffertrom på hotellet – Aleksandra i Molde.

Men, det var åpning av jazzfestivalen i går. Og gjett hvem som fikk rom med balkong med direkte innsikt til hovedscenen for festivalen? VI👍

Med panoramautsikt til festivalscenen👍

Vi passet på å være ganske langt fram i opptoget, ikke langt unna kulturministeren og ordføreren, for om mulig å bli intervjuet av NRK eller TV2, men de valgte hele tiden noen andre. Ikke en gang forsøket på å bli linselus lyktes!☹️

Turistskipet AIDAperla og ferga Tomrefjord seilte om kapp i Molde havn!

Men så var det dette med å ha panoramautsikt til hovedscenen da. Fint på dagtid og utover ettermiddag og tidlig kveld. Men når programmet for festivalen sier at det skal være DJ aften fra kl. 23 til 03! Vi fikk byttet rom🤗

Men så kom dagen i dag!

Planen tilsa at vi skulle tilbringe 70-80 km på sykkelsetet. Otrøya, Midøya og Dryna rundt! Når vi så ut gjennom vinduet fant vi fort ut at det var ikke aktuelt!

Avskjeden fra Molde ble feiret med brass (og bram)

Påkledning, ansiktsuttrykk og fargen på skyene sier sitt🌧💨🌧

En av turdeltakerne la fram et forslag om å avlyse sykkelturen. Ved votering ble det ikke avgjort, 50% for og 50% mot. Saken ble avgjort med stein, saks og papir, og forslaget falt.

Ja, ja, så var det bare å gi seg hen til naturkreftene her i havgapet, pessblautregn, motvind og vont i sjela.

Humøret er på «TOPP», Yippi ☹️

Det ble en litt forkortet tur. Runden rundt Midøya. Og sannelig, ved målgang ble det oppholdsvær slik at det faktisk fristet å fortsette litt til.

Her’inj va gammel ja, frøkteli gammel ja.

Så vi tråkka oss oppover (kan man si «oppover» når det er helt flatt?) til Tangen i Rakvågen. Og nå kasta vi faktisk skygge noen ganger og etter en bedre lunch i busskuret var humøret atter på plass🤗

Busskur er gode å ha for servering langs veien.

Videre gikk turen tilbake til Skoda’en på benserten i Midsund. Etter en bedre middag i Brattvåg sitter vi nå på Systra hotel i Søvik og studerer planene for i morgen, veldig skeptisk når vi ser på YR! Men én ting skal vi ha, vi tar ingen sorger på forskudd. Været er ikke noe vi får gjort noe med, annet enn at det gir rikelig med innhold i bloggen.

2023 dag 2 🌞(eller egentlig dag 3 😮)

I dag er det mandag men skriveriene handler om søndag, altså i går. Derfor er i dag i går eller dag 3 – dag 2! Og grunnen er ganske enkelt at vi fant en restaurant med nydelig klæppfesk. Og etter måltidet fikk vi ansvar for å få hurtigruta inn og ut av havna. Og etter det var vi rimelig moden for senga.

Starten
Her startet dagens etappe, egentlig!

Etter å ha syklet ca 5 km fra vårt indremisjonske nattlosji kom vi til det egentlige startstedet for dagens etappe, Farstad.

Vi sykler langs nasjonal sykkelrute 1 som starter/ender i Kirkenes og ender/starter i Svinesund, alt etter hvilken retning man sykler.

Sykkelrute 1

Det fine med sykkelrute 1 er at det bare er syke lister og lokale individer som kan benytte seg av den. Vi hadde forventet at folk stod langs veien med faner og flagg! Vi så det på TV, men det var bare disse som hilste på oss!

Det er rimelig flatt og lett å sykle her langs kyststripen, de som bor her har lagt ned en stor innsats med å stable alle motbakker i haug og lagt de ved siden av veien…….

Motbakker i haug
Motbakker i haug ved siden av veien.

Nerland

Optimist (så langt iallefall)

På tross av at YR’en hadde spådd at det skulle komme litt våte dråper fra oven ble det en fin dag på sykkelsetet, oppholds, sol og veldig god temperatur.

Tråillkaill

Dein her kar’n holdt øye med oss store deler av dagen men hain tedd sæ bra. Vi omtalte han i rimelig pene ordelag, så det gikk bra!

Bergset

Veldig blidspent «veiviser»

Gravrøys

Vi har forskjellige gravskikker her i landet. Jeg tror at disse er noen år gamle!

Moldeflagg

Dette flagget hang på en balkong langs veien. Det er tatt med her i turbeskrivelsen bare for å erte (noen) litt 🤣

Bud

Etter hvert kom vi til Bud. Fin liten småby med en rimelig spenstig krigshistorie. Veldig interessant med litt sightseeing her.

Kanon

Oppe på festningen fant Hilde en kanonskytter in action! Det viste seg å være «wannabe» 72 Svarlien!!

Lunch

På festningen serverte de medbragt lunch, matpakke og kaffe.

wiking sky

Det var rimelig i siste liten! Bra at det gikk bra!

Natur

Mye natur i langs ruta, eller er det stablede motbakker?

Skarvstua

Her ha dæm: Vaffel med brunost, rømme og jordbærsyltetøy! Og det gjorde godt før unnakjøringa ned til Molde.

Ho her tok oss imot til rosenes by.

…… og så kom……

Et godt måltid klæppfesk satte et verdig punktum på dagens tur (i går).

Det kommer kanskje litt mere fra dagens opplevelser etter hvert. I går hadde vi i alle fall en nydelig dag og fin tur.

Sommeren 2023, så var det på hain igjen!🌞

Turen i år startet pr. Skoda fra heimen i Trondheimen lørdag ikke så alt for tidlig. Lunch med hjemmebakt brød med brunost og kaffe/te ble inntatt på Aspøya, nærmere bestemt på Fjordsenteret.

Lunch i veikanten

Vi ankom vårt losji sånn ca i 5-tiden og vi følte roen senke seg over oss. Vi var nemlig de eneste som hadde valgt indremisjonen som leirsted.

Nattens losji

Men sola stod høyt på himmelen og temperaturen var sånn ca 20 grader så en liten treningstur på sykkel ble det tid til.

Atlanterhavsvegen
Feriens første tur på sykkelsetet

Som en start på turen var dette en perfekt tur. Tur/retur Vevang – Kårvåg, ca 18-20 km. (Det er et spøkelse med på dette bildet!! Nifst!!)

Storseisundbrua
Ja, det spørs, ja?
Ai, ai, her lukter det mat!

Her lukter det av bacalao, vi må inn 🦈

Godæmt kar
Godæmt kar, mett og god

Etter et veldig godt måltid mat på veikroa, som forøvrig var overfylt av tyske turister, bars det heimatt til misjonshuset og da kom selvfølgelig……

Regnet kom

Kvelden ble brukt til spill🤣😂

Hitra, Frøya og Fjellværsøya – Epilog

Når man ferdes på sykkel er det i dag vanlig å ha noen remedier for å måle forskjellige parametere som fart, tid, puls etc.

Det er alltid spennende å se tilbake på prestasjonene etter en tur. For eksempel denne turen har frambragt følgende resultater:

På de 4 dagene turen varte syklet vi 156 km. Vi satt på sykkelsetet i 9 timer og 6 minutter. Gjennomsnittsfarten vi hadde var 13,8 km/t.

Noe mer problematisk var at vår totale stigning var 1773 meter, mens vi falt 1820 meter! Altså er vi i følge målingene 47 meter under torva! Vi hadde en snittpuls på 98 under rittet og er vel ca. der nå også, så vi er i beste velgående både Hilde og jeg.

Registratoren fant ut at for å komme oss gjennom de 156 km måtte vi tråkke pedalene 27045 runder eller ca 57 runder i minuttet.